بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است- به بهانه بحث طینت- اتفاقا با کمی تعمق به عظمت کلام امام صادق علیه اسلام درباره طینت پی برده میشود جلد سوم اوصل کافی صفحه5 – حدیت7- امام صادق علیه السلام مقرمایند در وز جمعه را خداوند عزوجل حضرت جبرائیل علیه السلام را فرستاد بادست راستاش که از اسمان هفتم دنیا خاکی را مشت کرده ا واز هراسمان خاکی( پائین تر) ومشت دیگری از از زمین هفتم دور تا هفتیم زمین ( پائین از هرکدام خاکی بر گرفته است) سپس هر مشت را دوقسمت کرده کنایه از خاک زن ومرد وبنوعی در پاشید یعنی درهم پاشید وسپس این دو طینت را باهم درهم امیخت یعنی انسان اولا چهارده دنده حرکت دارد هفت دنده به عقب وبه پائین وهفت دنده به جلو وبه بالا این ظرفیت رادارا است در علم تعلیم وتربیت همیشه دانشمندان معتقد هستند دایره تعلیمات را بهاندازه ظرفیت یاد گیرنند تنظیم کنید- ناراحت نباشید که فرد بعدا بفرماید که دروغ میگفتی درحدیث هی اولیه بحث ا هفت ز اسمان است فرد درک میکرده است که منظومه شمسی ملاک است امام رضا علیه السلام میفرماید هرچه ستاره میبینی وکهکشان تازه اسمان اول است حال چرا این سوئال مطرح میشود که اینهمه ستاره به چه درد میخورد بحثی درتعلیم وتربیت است که میدان طمینه هرچه قدر میدان زمسنه یزرگتر باشد عمق درک انسان خود به خود بیشتر میشود یک ازمایش کردند که بجه هادی تعدا زیاداسباب بازی داشتند خلاقیت بیشتری هم داشته اند طراح فرودگاه هیثرو انگلستان فردی بوده است که درجوانی عظکت ستارگان که چطور به هم نمیحورند وشیر ماهی فکر میکرده است وسعی میکرده است باتیله تا هزار تیله را حرکت دهد و که بهم نخورد وادعا دارد میتواند هزار هواپیما در یک باند بنشاند ودر سینما هرچه عمق از پدیده زیاد تر برخورد باشد تاثیر شگرف تر میگذارد وذهنیت رشد بیشتر میدهد وحیرت وشگرفی بیشتری که سینما بدنبال اواست به مخاطب دست میدهد فرد درفردیت خاص وجمع درکثرت خاص ترکیب بدیعی را ایجاد میکند- اما این عدد فهت خوداش سمبل است که کم کم درک میشود به سمت بی نهایت میرود درحقیقت انسان بی نهایت دنده حرکت دارد همان که عرفا میگیودند از اسمانی به اسمان دیگری راه پیدا میکند واین قافله تا حشر میرود در اخر مان زمانی که امام علیه السلام میاید این سوئال شاید که چگونه خداوند درهمه جا است وبالذات درهر موجودی دراجزا موجود است بالذات موجود باشد ودرخارج با کمی تمرین حل میشود انسان بعد را مداوم را کم کند تا به یک نقطه- وقدرت را مداوم زیادکند یک دفعه نقطه را حذف کند وان حیرت راها کند به راحتی میتواند درک کند یک فدرت بی نهایت درهرنقطه است مسئله حل روانی است نه حل عقلانی انست اما سئوال اساس این است که این موجودات دارای چه خواصی هستند وچه را درضعف هستند وبخصوص انسان چرا اینقدر ضعیف است وتمام هم وغم انسان امروزی درک همین موضوع است ودر این مرحله حکمت الهی مطرح میشود سئوال اساسی این است- حال سئوال اساس دیگر این است که خصلت منفی زائل شدنی است یا اغفال میشود تشخیص این امر درروش تعلیم تربیت بسیار موثر است ایا خداوند نقش دارد دراین مورد وتمام کننده است ویا نه خداوند تنها هادی است ونقش در دست خود انسان است وایا زائل کردن خصیات منفی به شخصیت مثبت ضرر میزند ویا نمیزند وبسیار دیده شده است خصلت ها منقی فرد را تادرجه نبوف پیبرده است واز خودکشی ویاس دورکرده است ایا اینقش را مثبت هم میتواند بازی کند ویانه به معنیس ما بایدجاه طلبی ودنیا دوستی رابه حد اکمال برسانیم وحساد وکینه را درجائی خاص به اوج برسانیم تا فرد پیشرفت کند ؟ ویانه پاسخ این سئوالات فقط در مذهب راستین است